FANDOM

Yleistä Muokkaa

Suitsia käytetään keppihevosen halitsemiseen sekä ratsastaessa että ajaessa. Yleisimmin suitsiin kuuluvat:

  •  Niskahihna
  • Leukahihna
  • Poskihihnat
  • Otsapanta
  • Turpahihna
  • Kuolaimet
  • Ohjat

Joissain suitsissa on myös alaturparemmi joka estää hevosta aukomasta suutaan.

Turparemmejä

Turparemmejäkin on erilaisia.Ne on tarkoitettu eritarkoituksiin joista enemmän alempana.

  • Aachen turpahihna on leveä turpahihna joka kulkee turvan ympäri. Siihen voidaan kiinnittää myös alaturpahihna.

Kutsutaan myös "Englantilaiseksi turpahihnaksi".

  • Hannoverilainen turpahihna on kapeampi ja siinä on pienet renkaat kuolainrenkaiden yläpuolella.

Kutsutaan myös "Remontti turpahihnaksi".

  • Meksikolainen turpahihna kulkee hevosen turvan ympäri kahdeksikon muodossa ja hevosen turvan päällä on pyöreä pehmuste jossa hihnat leikkaavat toisensa.

Vain Aachen turpahihnaan voi kiinnittää kiinteän martingaalin

Kuolaimet Muokkaa

Kuolaimet ovat metalliset, muoviset, kumiset tai puiset ja ne kiinnitetään suitsiin. Keppihevosilla kuolaimet ovat joko suullisten hevosten suussa tai suuttomilla yleensä pelkkinä renkaina suun kohdalla. Kuolaintyyppejä on monenlaisia ja ne vaikuttavat eritavalla. Kuolainten täytyy aina sopia keppihevoselle tai sen suu voi kipeytyä.

Erilaisia kuolain tyyppejä ovat:

  • Nivelkuolain on yleisin kuolain.siinä on yksi nivel keskellä kuolainta ja se vaikuttaa hevoseen ilman vipuvaikutusta.
  • Oliivikuolain on samantyyppinen yksinivelinen kuolain, mutta siinä on kiinteät, litteät renkaat joiden ansiosta kuolaimella on pieni vipuvaikutus.
  • D-Kuolain on myös yksinivelinen kuolain, mutta sen D-kirjaimen mallisten renkaiden ansiosta se antaa pienen vipuvaikutuksen.
  • Fullcheek on hieman harvinaisempi keppihevosilla, siinä on pystytanko suupielen ja kuolaimen välissä.
  • Kolmipalakuolain on kaksinivelinen kuolain joka on hellempi kuin yksiniveliset kuolaimet.
  • Suorakuolain on niveletön kuolain joka yleensä kaareutuu hieman.

Kankikuolaimia käytetään kouluratsastuksessa ja niihin kuuluvat kankikuolaimen lisäksi ohut nivelkuolain "Bridong" ja leukaketju.