FANDOM

Miksi ruokkia?Muokkaa

Jotkin keppihevosharrastajat ruokkivat hevosiaan, koska silloin toiminta vaikuttaisi aidommalta. Toisaalta keppihevosten ruokkiminen on helppoa, hepoille voi antaa vaikka lego-palikoita tai sitten voi käytää mielikuvitustaan. Hevosiakaan ei edes haittaa, vaikka niitä ei ruokkisi, tai ei aina muistaisikaan ruokkia. Osa harrastajista ei tarjoile vettä hepoilleen.

Esimerkkejä ruuistaMuokkaa

Kaurana voi käyttää havunneulasia, sahanpurua, pikkukiviä, riisiä, kellertäviä hamahelmiä, kaurahiutaleita tai oikeaa kauraa.

Kivennäisinä ja vitamiineina voi käytää esimerkiksi kuivaa hiekkaa ja siihen voi kesällä sekoittaa kukkia. Tai sitten voi sekoittaa riisimuroja, mannaryynejä ja kaikkea mitä kuiva-ainekaapista löytyy. Toki voit käyttää oikeita hevosten tai vaikkapa jyrsijöiden ruokia, mutta ne ovatkin jo sitten hintavampia.
Hyväksi todettu: kuivaa kesällä lupiinin kukkia ja murenna ne kuivina vaikkapa lasipurkkiin! tämä vitamiini näyttääkin pirteältä!

Erikoisrehuja, kuten varsarehua, saa kaikkein helpoiten mielikuvitustaan käyttämällä, yksi hyvä vaihtoehto on käyttää erilaisia jyrsijöiden nappuloita. Sitten vain rehut johonkin purkkiin ja lappu purkin kanteen.

Heinänä voi käytää kesällä ihan ruohoa, talveksi sitä voi kuivata (pitää varoa, ettei heinä homehdu sitten talvella.) Heinänä voi käytää keltaiseksi värjättyä paperia, joka on sitten silputtu ohuiksi suikaleiksi.Toki voit myös käyttää oikeiden hevosten heiniä.

Vettä löytää lähimmästä kraanasta, voit myös kerätä sadevettä tai hakea sitä purosta/järvestä.

RuokintavälineetMuokkaa

Ruokakupit saa helpoiten tyhjistä voirasioista, tai sitten voi ostaa pakastusrasioita. Myös tyhjät pienet pahvilaatikot käyvät. Kupit voi halutessaan myös tehdä vaikka puusta.

Heinäverkon saa kätevästi vaikkapa täyttämällä kaupassa hedelmä- tai sipulipussina käytettävän verkon. Toki voit myös virkata verkon itse virkattavan sipulipussin ohjeella tai viritellä verkon naruista.
Ruokamitalla on kätevä mitata ruoka-annokset ja sen voi tehdä läpinäkyvästä jogurttipurkista. Merkkaa vain mitat 1/2 ja 1/4. (Voivat olla muutkin.)

Kaurojen säilytykseen sopivat pakastusrasiat. Varsinkin jos käyttää oikeaa kauraa ja talli sijaitsee vaikkapa ulkorakennuksessa tai leikkimökissä, kannattaa kaurat säilyttää astiassa johon hiiret ym. pikkujyrsijät eivät pääse käsiksi jos sattuisivat osumaan paikalle.

Ämpärit ovat käteviä astioita säilyttää heinää ja tarjoilla vettä tarhoihin.