FANDOM

Yleisesti Muokkaa

Jollain talleilla voi olla yhteisiä loimia, jotkut taas tekevät jokaiselle hevoselleen omat loimet kuten oikeilla hevosilla.Kukas sitä estää =DD Erilaisia loimia ovat:

Talliloimi Ohut tai melko ohut loimi, joka sopii käytettäväksi esim. yöllä tallissa tai tallissa/talutuksessa tapahtuvassa kuivatuksessa. Ei sovi tarhakäyttöön liian helposti hajoava!

Villa/Fleece/Huopaloimi Sopii lähes kaikkiin samoihin asioihin kuin talliloimi mutta saattaa olla lämpimämpi.

Verkkoloimi Hevosen kuivatukseen.

Sadeloimi Nimensä mukaan kuin sadetakki eli pitää hevosen kuivana sateella.

Toppaloimi Topattu loimi jota käytetään useimmiten syksyllä,keväällä ja talvella esim.tarhassa.

Viltti Yksinkertaistettu versio Fleece-loimesta.Kiinnitetäämn irrallisilla loimivöillä.

Hyönteisloimi peittää ärsyttävimmät paikat paarmoilta ja kärpäsiltä ärsyttämättä hevosta.

Tekeminen Muokkaa

Loimet tehdään erilaisista kankaista riippuen tarkoituksesta Esim. sadeloimea ei kannata tehdä huovasta.

Talliloimi Vohvelikangasta,normaalia kangasta tai vaikka denimiä.

Villa/Fleece/Huopaloimi Nimensä mukaan Villaloimi Kudotusta kankaasta,Fleeceloimi fleecestä ja huopaloimi huovasta.

Verkkoloimi Verkkomaisesta kankaasta

Sadeloimi Vettä pitävästä kankaasta

Toppaloimi Esimerkiksi kahdesta eri kankaasta tai pelkästä toppatakki kankaasta.

Viltti Melkein mistä vain mikä päähän pälkähtää.

Hyönteisloimi Verkkokangasta

Säilytys ja hoito Muokkaa

Loimiteline on hyvin helppo tehdä, Sahaat rimasta esim.4 samanpituista noin 40cm palaa ja poraat molempiin päihin pienet rei'ät joista saat langan läpi, sitten vain virität lankaan sopivat solmut oikeille kohdille jotta ne pysyvät rei'issä.

Loimia voi säilyttää myös viikattuna kaapissa tai hevosen harjaboksissa. Jotkut säilyttävät loimia myös karsinan seinissä/ovissa.

Loimia ei tarvitse sen enempää hoitaa kunhan pesee niistä tarvittaessa pahimmat liat pois. Voihan loimet tietysti myös silittää pesun jälkeen ;) Jos loimia säilyttää kunnolla ja ne on tehty huolella ne säilyvät hyvinkin kauan ellei hevonen ole kovin paha terrorisoimaan niitä.....