FANDOM

Keppihevonen, mikä se on? Lelu? Korvike eläville hevosille? Ei, se on meille harrastajille paljon enemmän, kuin lelu, ei se korvaa oikeita hevosia, mutta noissa sukka- taikka kangaspaloissa on jotain. Kohtelemme keppihevosia, kuin oikeita. Jotkut ruokkivat ja siivoavat karsinoita, niitä harjataan ja ratsastetaan, erilaisia lajeja löytyy monia, ja jokaiselle keppihevoselle löytyy oma roolinsa. Estehevonen, kouluratsu, kenttäheppa, taikka pullahevonen! Jokainen niistä on silti meille harrastajille tärkeä. Keppihevoset ovat oikeita, mutta eivät eläviä. Joillain on tussatut, nappi- ta huopasilmät, kangas- taikka sukkaturpa, jokainen keppihevosista on omanlaisensa, ei ole mitään samanlaista.

Miten tehdä keppihevonen? Muokkaa

Keppihevosen voi tehdä esimerkiksi sukasta tai kankaasta. Keppihevosen voi ostaa myös kaupasta tai kirpputorilta, mutta ne eivät ole yhtä persoonallisia kuin itsetehdyt. Harvasta paikasta saa keppihevosen kaavoja valmiina, joten ne kannattaa piirtää itse. Aloita piirtämällä haluamasi näköinen hevosen pää (kaulaan asti). Kannattaa piirtää myös korvat valmiiksi, mutta älä kiinnitä niitä hevoseen vielä tässä vaiheessa. Kahden sivukappaleen lisäksi tarvitset n. 5-7cm leveän keskikappaleen, minkä pituus olisi niin paljon että se yltää koko kepparin ympäri ("selästä" kaulaan). Keppihevosen voi oikeastaan tehdä ihan mistä materiaalista tahansa, pääasia vain että se on kestävää. Useimmat hevoset tehdään fleecestä tai villakankaasta, mutta muista, että vain mielikuvitus on rajana!

Otsikkoteksti Muokkaa

Mitä tehdä keppihevosen kanssa? Muokkaa

Mitä keppihevosella voi oikein tehdä? Keppihevosten kanssa voi tehdä melkein mitä vain! Jokaisella hevosella on varmasti oma vahvuutensa, ja suurin osa hevosista on painoitettu omaan lajiin. Jotkut käyvät keppihevostunneilla opetusratsuina, kun taas jotkut hevoset ovat täydellisiä kilpailuhevosia. Joillain ajetaan ravikilpailuissa, taikka mennään montea. Maailmasta löytyy myös tosin muutamia pullahevosia, jotka suurimmaksi osaksi vain laiduntavat laitumilla. Jotkut ovat pelkkiä seurahevosia. Jotkut hevoset ovat taitavia kouluratsastuksessa, toisten vahvuus voi olla taasen esteratsastus. Myös matkaratsastus on mahdollinen laji keppihevosilla, siihenkin on joku taituri. Jotkut hevoset pääsevät näyttämään taitonsa kenttäratsastuksessa, jossa kilpaillaan koulu-, este- sekä maastoesteratsastuksessa. Islanninhevosille on omat askellaji kisat, taas kun jotkut hevoset nauttivat maastolenkeistä, tai ovat vaellushevosia. Keppihevosten kanssa voi myös käydä pulikoimassa, tai vaikka käydä laukkakisoissa, jotkut hevoset ovat taas sen verran komeita, taikka kauniita, ne pääsevät mittelemään toisistaan näyttelyistä. Älä toki unohda hevosta jättää harjaamatta! Jotkut ruokkivat ja siivoavat karsinoita, tarhaavat hevosia, ja jotkut hankkivat hevosilleen jopa hoitajia!

Kilpailut keppihevosella Muokkaa

Keppihevosilla voi siis kisata jos jonkinlaisia lajeja. On olemassa kahdenlaisia kisoja. On irl, eli oikeassa elämässä kisaamista, sekä url, eli virtuaalimaailmassa kisaamista. Url toimii niin, että kilpailujen pitäjä kertoo luokat ja kisojen päivämäärän, ja sitten osallistutaan mukaan kirjoittamalla ratsastajan nimi sekä ratsun nimi järjestäjälle. Sitten järjestäjä joko arpoo itse voittajan, tai käytetään suositumpaa tuloskonetta. Oikeisiin kilpailuihin valmistaudutaan harjoittelemalla ja treenaamalla kyseistä lajia ahkerasti, puunaamalla ratsu siistiksi ja joskus jopa letittämällä kepparin harja siistiksi. Kisapaikalle saapuessa ensin tutustutaan rataan ja sitten aloitetaan. Voittajat tai sijoittuneet saavat yleensä käsintehdyn ruusukkeen tai isommissa kisoissa myös käsintehdyn pokaalin.