FANDOM

Esteratsastus on keppihevosharrastajien keskuudessa yksi suosituimmista lajeista. Se pohjautuu oikeaan esteratsastukseen. Esteiden korkeudet vaihtelevat huimasti, riippuen ihmisestä, korkeimmat ylitetyt esteet keppihevosten kanssa ovat noin 137cm. Esteratsastuksessa ei kuitenkaan kyse ole vain korkeuden tavoittelemisesta, se on hevosen ja ihmisen yhteistyötä ja vaatiikin paljon harjoittelua onnistuakseen hyvin. Tämä laji on vauhdikas ja ehkä lajeistamme vaarallisin, koska se rasittaa helposti niveliä ja kaatumisriski on suurempi muihin lajeihin verrattuna.

Esteratsastukseen et välttämättä tarvitse oikean näköistä estekalustoa, sen sijaan kannattaa panostaa turvallisuuteen. Jokaisesta esteestä pitäisi vähintään ylimmän puomin olla pudotettavissa, niin kuin oikeillakin hevosilla, ja tolppien tulisi olla suhteellisen tukevat. Lisäksi esterataa suunnitellessa kannattaa ottaa huomioon oma kunto: Mikäli kunto on hieman ruosteessa ei kannata alkuun rakentaa kovin pitkää rataa, koska loppua myöten voimat joka tapauksessa ehenevät ja hypyistä tulee heikompia. Mikä lisää kaatumisen ja pudottamisen riskiä. Kun turvallisuudesta huolehditaan ja tiedetään omat rajansa, on tämä laji varsin mukava ja piristävä muiden lajien ohella.

Kun nuorta hevosta koulutetaan esteratsastukseen sen tulisi osata jo perusasioita, jotta sen hallitseminen radalla olisi mahdollista. Myös varttuneempien hevosten kanssa kannattaa harjoittaa muitakin lajeja, jotka lisäävät kuuliaisuutta eivätkä rasita niin jalkoja ja muutenkin tekevät treeneistä vaihtelevampia.

Edellytykset Muokkaa

Esteratsastus edellyttää harrastajiltaan kestävät jalat ja suhteellisen hyvän kunnon. Myös hevosen tulisi nauttia hyppäämisestä ja olla luonteeltaan eteenpäinpyrkivä sekä peloton. Laiskalla hevosella on usein turhauttavaa hypätä, koska silloin ei itse ratsastamiseen pysty keskittymään, vaan joutuu keskittymään hevosen liikkeellä pitämiseen. Monet esteratsastusta harrastavat ihmiset ovat kehitelleet erillaisia sidoksia (pinteleitä, suojia) jalkoihinsa, jolla he lieventävät hypyissä syntyvää jalkoihin kohdistuvaa rasitusta. Lisäksi erilaiset treenilinimentit yms. ovat joissakin tapauksissa koettu lievittävän esteiden jälkeistä rasitus särkyä.

Kilpailut ja kisaaminen Muokkaa

Esteratsastuskilpailuja löytyy keppihevosille suhteellisen paljon niin URL kuin IRL kisoinakin. Kisojen luokkat vaihtelevat kahdestakymmenestä sentistä metrin luokkiin, mutta myös puomi- ja korkeushyppyluokkia löytyy.

URL-kisat ovat netissä järjestettyäjä ilmaisia kisoja. Niissä voittajat arvotaan yleensä puoluettomalla arvontakoneella, joten kisatulos riippuu tuurista. Palkintoja ei välttämättä jaeta, mutta joissain kisoissa kolme parasta saavat esim. paperista väsätyt ruusukkeet tms.

Seuraavassa käsittelemme hieman URL-kisaamista: Itse kisaaminen ei edellytä yleensä muuta kuin osallistumisen, joten voit kisapäivänäsi aivan normaalisti puuhastella hevosesi kanssa, ajattelematta "tänään ollaan kisoissa". Suurin osa URL-kilpailuista ei edellytä hevoselle sivuja. Hevonen ja ratsukko tulee siis vain ilmoittaa kisakutsusta löytyvien ohjeiden mukaan ilmoitettuun paikkaan ennen viimeistä ilmoittautumis päivää (V.I.P), joka löytyy myös kutsusta. Sitten vain odotellaan tuloksia ja niiden saapuessa ne voidaan vaikka lisätä hevosen omaan kisakalenteriin. Kisojen järjestäminen ei siis voi olla hankalaa ja jokainen meistä voi järjestää omat URL-estekisat halutessaan. Kannattaa kuitenkin katsella ensin muiden järjestämiä kisoja ja kehitellä selkeät ohjeet ilmoittautumista varten. Myös täsmällisyys on hyvä muistaa, yleensä kisakutsussa ilmoitetaan päivä jolloin tulokset saapuvat. Siitä ei kannata lipsua, onhan kuitenkin mukava kun tulokset tulevat ajallaan.

IRL-kisat ovat oikeasti, yleensä jonkun omalla pihalla, järjestettyjä kisoja, joiden lähtömaksu on keskimäärin 2 euroa. Lähtömaksulla saa perinteisesti osallistua niin moneen luokkaan kun itse haluaa, mutta poikkeuksia löytyy tässäkin. Jotkin IRL-kisat saattavat olla myös ilmaisia. Toisin kuin URL-kisoissa näissä kilpailuissa jaetaan jokaisesta luokasta kolmelle parhaalle palkinnot, jotka voivat olla joko varusteita tai perinteisiä ruusukkeita.

Seuraavassa käsittelemme hieman IRL-kisaamista: Oikeasti tapahtuva kisaaminen vaatii jo enemmän, sinun ja hevosesi tulee olla harjoitellut esteratsastussa kotona (ainakin vähän) ja voit osallistua ainoastaan luokkiin joita pystyt itse hyppäämään. Lisäksi olisi hyvä jos hevosta olisi hieman laitettu; harja on hyvä letittää, samoin mahdollinen häntä. Näin ne eivät ole tiellä, eivätkä häiritse suoritusta ja muutenkin hevonen näyttää siistimmältä. Hevosella tulisi olla myös ehjät suitset, muita lisätarvikkeita et välttämättä tarvitse. Halutessaa hevoselle voi laittaa kepin päähän suojan tai päähän korvahupun, jokainen soveltakoon oikeiden hevosten varusteista tarvittavaksi näkemänsä varusteet. Lisäksi mainittakoon, että myös ratsastajan asun olisi hyvä olla siisti. Mukavat ja siistit housut ja esimerkiksi t-paita kelpaavat hyvin.
Yleensä ennen varsinaisia luokkia on mahdollista verrytellä hevosta ja tämä aika kannattaakin käyttää hyödykseen, tärkeintä on että sinun lihaksesi vertyävät. Vaikka usein on mahdollista hypätä, kannattaa ensin lämmitellä koulujutuilla, sen jälkeen jos aika riittää voit hypätä pari kertaa. Älä kuluta lämmittelyssä turhaa energioitasi. Useimpiin IRL-kisoihin osallistumiset tapahtuvat saman kaavan mukaan ja myös tulokset julkaistaan netissä.